Flödekaka

Detta är en flödekaka!
Om ni inte vet vad det är, så är det en chokladkaka med chokladsås under....jättesmarrig !! Har gjort den idag för att bjuda den flyttande sonen och sambon och deras hjälpflyttare på.


Tänkte skriva av receptet men smart som man är så tog jag kort på det istället...



Om ni undrar vad det är för vitt runt omkring...så är det snö !
 Blixten på min lilla digitalkamera är trasig och ska man då ta kort då gubben har den andra med sig, ja då är det bara att gå ut på bron. Tur att inga grannar kunde se mig då jag mixtrade med kakor och receptboken där ute...
Det är två recept; det mindre för en form ca 30*23 cm och det större för en form i storleken ca 35*26 cm. Baka den direkt i formen den ska serveras från, för den går inte att flytta.

Den övre delen av receptet är bara att blanda ihop som vanligt och kleta ut i formen.
Det är den undre som gör det hela lite annorlunda...
strö sockret, farin/råsockret och kakaon över den ogräddade chokladsmeten
och häll sen över det kokande vattnet och så in i ugnen !!!

 Jag vet...känns konstigt...men det funkar och blir jättegott !
Serveras bara med vispad grädde och ev. lite frukt eller bär.
Den brukar göra succe...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0