Formfralla


Receptet kommer här :

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk honung
2 tsk ljus sirap
1 dl olivolja
1,5 msk flingsalt
2 dl durumvetemjöl
10-11 dl vetemjöl special

Jag fick inte tag i durummjölet här i byn, men det gick jättebra med bara specialmjöl.

Smula jästen i en bunke och tillsätt vatten, honung, sirap, olja och salt.
Tillsätt mjölet tills degen biter ihop och jäs ca 40 min.
Smörj ( och ev. bröa med vallmo eller sesamfrön ) 2 formar.
Dela degen i 2 bitar, knåda till lite och lägg i formarna.
Sätt ugnen på 200 grader och låta frallorna jäsa 30 min.
Pensla dem med lite vatten ( ev. strö över lite flingsalt ) och skär ett snitt på längden av frallorna.
Grädda direkt i mitten av ugnen ca 25-30 min och låt sen bröden svalna på galler.
MUMS !!! Både att äta som de är och att rosta...

De här kommer att bli standard i vår frys... Jag skivade upp dem och frös in dem, så nu har vi alltid färska frallor !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0