Kladdkaka och blåbärskaka

Igår så bakade jag och dottern först en kladdkaka till kvällen hos Petra & Kenneth och sen gjorde vi också en blåbärskaka.
Just blåbärskakor är lite speciella för Valborg. Mamma gjorde ALLTID blåbärskaka på Valborgsmässoafton som vi alltid firade ute på vår stuga tillsammans med mina kusiner. Nu var det oftast en vanlig sockerkakssmet i långpanna med blåbär som hon gjorde, men jag brukar göra lite olika variationer på den...

Igår blev det en från "Cecilias Fikastunder ". Och den blev väldigt god...

4 dl mjöl
1½ dl socker
1 msk bakpulver
150 g smör
1 ägg
ca 400 g frysta blåbär

Strössel:
1½ dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
50-100 g mörk choklad

Sätt ugnen på 200°.
Blanda mjöl, socker och bakpulver.
Finfördela smöret i det och knåda in ägget.
Tryck ut i en långpanna ca 20*30 cm och fördela bären ovanpå
Blanda havregryn, socker och vaniljsocker och häll sen i det smälta smöret och fördela allt över bären.
Grädda i 20 minuter.
Riv chokladen över vid serveringen och så, förstås, vispgrädde till ! MUMS !

Men den godaste kakan jag tror jag nånsin bakat blev kladdkakan jag gjorde igår tillsammans med dottern !
Det receptet hittade jag på Aftonbladets hemsida, där de haft en tävling i kladdkakor förra året...
Denna kaka har en som heter Pontus Larsson hittat på...

Chokladkaka med himmelsk glasyr

100 g smör
2 ägg
2 rågade dl socker
1 dl mjöl
¾ dl kakao
1 tsk vaniljsocker

Glasyr:
100 g philadelphiaost
60 g smör
2 tsk vaniljsocker
4-6 msk kakao
4 dl florsocker

Sätt ugnen på 175°.
Smält smöret och vipsa ägg och socker pösigt.
Häll i det avsvalnande smöret och rör om.
Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker och rör ner i smeten.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant och häll i smeten.
Grädda kakan i exakt 24 min om det är en 20cm form eller i 21 min om formen är 23 cm.
Låt stå i tre timmar innan servering.

Mosa osten tillsammans med smör, vaniljsocker och kakao till en slät smet.
Sikta i florsockret och rör ihop.
Bred glasyren över den avsvalnade kakan.
Servera med vispgrädde. MUMS MUMS MUMS !!!

Om ni aldrig provat en kladdkaka, behöver ni aldrig göra nån annan än den här !
Jag lovar !!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0