Sega hallonrutor, 7-hålskaka, Dajmcookies



Här kommer recepten :

7-hålskakan :

Kakan :

3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0.5 dl hett vatten

Vispa ägg och socker pösigt och blanda ihop med det andra.
Häll i smord form och grädda i 175 grader ca 40 min.

Glasyren :

125 g smör
0.5 dl råsocker
3 msk vaniljsocker
2 msk kakao
2 dl grädde

Koka ihop glasyren i ca 10 min...

När kakan är gräddad gör 7 hål i den ( jag gör mååånga mer...) och häll glasyren över allt. Ställ kallt en stund innan servering...och servera gärna med lite vispgrädde ! MUMS !



Sega hallonrutor :

200 g smör
4 ägg
5 dl socker
6 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
hallon

Smält smöret i en kastrull. Låt svalna något och vispa sen i äggen. Rör ihop med det mjöl, socker och vanilj. Bred ut i en smord stor långpanna, tryck ner hallonen över hela smeten och grädda i 175 grader ca 30 minuter.



Dajmcookies  ca 40 st :

Blanda ihop :
250 g smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl råsocker

Tillsätt 2 ägg och blanda sen med 280 g mjöl och 2 tsk bakpulver...och 3 påsar dajmbitar.
Rulla till små bollar och grädda i ca 12 minuter i 175 grader !
Funkar himla bra med glass emellan 2 st kakor...bara så ni vet :) :) :)



Och...jag har bakat en sort till idag...chokladkakor med maräng på...blev inte dumma alls ! Så ni får det receptet nu också :

100 g smör
2 msk socker
1 tsk vanilj
1 msk kakao
0,5 tsk bakpulver
2 dl mjöl

Arbeta ihop allt och rulla små bollar som trycks till.

Vispa sen 1 äggvita med 1 dl socker och klicka på kakorna.
Grädda 15 min i 175 grader...KLART !
Jag dubblade receptet ( utom marängsmeten, den räckte ) och det blev 24 kakor...

♥ ♥ ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0