RedVelvetCake

Den här kakan är som en morotskaka fast rosa...



Kakan :

2 stora färska rödbetor ca 250 g
2 stora ägg
3 dl socker
1 dl neutral olja
1 dl gräddfil
4 dl vetemjöl 240 g
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker

ev röd hushållsfärg...


Skala och riv rödbetorna fint.
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner rödbetsrivet, olja, gräddfil och ev.färg...
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.

Häll i smord och bröad form med avtagbar kant
och grädda i ca 45 min
i 175 grader.

Jag använde ingen färg och den blev ljuvligt rosaröd ändå !

Frosting :

400 g phillaost
1-1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa ihop frostingen och bred över kakan !
Ät och njut !






Kommentarer
Postat av: Anette

Jag provar idag. De såg så goda ut att jag slog till och gjorde dubbel sats! Naturligtvis hade jag inte tillräckligt med rödbetor till detta, men jag slängde med några morötter istället så får vi se hur det blir. Lite Kajsa Varg kan aldrig skada, tänkte jag.

Ska bli så spännande att smaka...

Ha en fortsatt skön vecka!

2011-09-08 @ 15:19:23
URL: http://ekelundskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0